Ongeveer de helft van de Hasseltse vrijwilligers melden dat zij nog contact hebben met hun leerling(en). Ook in de rest van Limburg doen vrijwilligers hun best om de leerhulp aan te houden. Dat verdient een dikke duim, zeker als je bedenkt dat dit toch niet altijd even eenvoudig is. Een en ander wordt natuurlijk bepaald door de inventiviteit, gedrevenheid en de mogelijkheden van de vrijwilliger maar zeker ook door de leerling zelf.
Het op afstand ondersteunen valt het best mee bij leerlingen uit het secundair. Zij kunnen makkelijker om met Skype of videochat in bv. Whatsapp. Als er dan geen internet of wifi is, wordt dat ook weer moeilijker natuurlijk. Bij anderstalige leerlingen uit bv. eerste of tweede leerjaar liggen de kaarten veel complexer, zeker als de ouders zelf beperkt Nederlands kunnen. Communicatie is cruciaal. Een en ander is halsoverkop moeten starten. We hebben geen tijd of kans gehad om de ouders en de leerlingen vertrouwd te maken met bepaalde communicatiemiddelen of om afspraken face-to-face vast te leggen. We zijn al blij dat vrijwilligers in dergelijke gevallen de leerlingen regelmatig de kans kunnen geven om Nederlands te spreken, te vertellen over een tv-programma dat ze hebben gezien, of over wat ze gedaan hebben de afgelopen dagen. Maar we houden vol…