Vrijwilligers

Vrijwilligers

Je wil iemand helpen. Je wil een positieve bijdrage leveren aan onze maatschappij. Onderwijs is dé stapsteen om mensen een beter toekomstperspectief te geven. Als Auxilia-vrijwilliger kan je hiervoor werkelijk iets doen: je helpt iemand om iets te leren, het huiswerk te maken, een vak beter onder de knie te krijgen… En je krijgt er heel veel waardering voor terug.

Als Auxilia-vrijwilliger timmer je niet alleen aan de weg. Je maakt deel uit van een dynamische groep gelijkgezinde vrijwilligers. Iedereen werkt daarin volgens de eigen capaciteiten en interesses.

De kandidaat-vrijwilliger doorloopt een korte aannemingsprocedure: een intakegesprek door de regio-coördinator, en het overlopen en ondertekenen van een overeenkomst.

De vrijwilliger is verzekerd en ontvangt een verplaatsingsvergoeding. Een vrijwilligersvergoeding is niet voorzien.

Jaarlijks organiseert Auxilia een drietal bijeenkomsten. Dan is er gelegenheid om ervaringen uit te wisselen. Regelmatig wordt dan ook een deskundige uitgenodigd om ons blikveld te verscherpen en te verruimen. Daarnaast is er de kans om bijkomende vormingsmomenten te volgen.

Hier vind je alle noodzakelijke documenten die je wegwijs maken in onze werking.

Contactformulier vrijwilligers

Meest recente berichten

Laptop noodzakelijk in secundair onderwijs

Dank zij de Paolastichting en Rotaract Hasselt kocht Auxilia Limburg een 10-tal laptops om uit te lenen aan onze leerlingen. Getuigt een vrijwilliger: “Die laptop was onmisbaar. Middelbare scholen communiceren en rapporteren steeds digitaal via Smartschool. Maar naast de communicatie was die laptop ook nodig om presentaties te maken, taken voor te bereiden en om controleoefeningen te maken. Bovendien een bron voor info en vertaalmachine. Voordien moesten ze zich behelpen met hun reeds gedateerde smartphone. En dan kreeg ik berichten doorgestuurd die ik nauwelijks kon lezen. Een grote stap vooruit”.  

En een andere vrijwilliger: “De laptop laat mij als vrijwilliger/begeleider toe de leerstof makkelijk te structureren en te verwerken (bv. met uitbreidingsoefeningen of -uitleg) en de leerlingen kunnen met behulp van de laptop thuis oefeningen maken. Zolang het gezin in kwestie niet over de financiële middelen beschikt om er zelf een aan te schaffen, is deze laptop een welkom hulpmiddel. De kennis van het Nederlands is in een half jaar tijd heel goed vooruitgegaan. Mijn verwachting is dat ze na volgend schooljaar (2018 – 2019) vloeiend Nederlands kennen, zowel gesproken als geschreven.”

Auxilia zet dit project verder, en breidt het uit.