Vrijwilligers

Vrijwilligers

Je wil iemand helpen. Je wil een positieve bijdrage leveren aan onze maatschappij. Onderwijs is dé stapsteen om mensen een beter toekomstperspectief te geven. Als Auxilia-vrijwilliger kan je hiervoor werkelijk iets doen: je helpt iemand om iets te leren, het huiswerk te maken, een vak beter onder de knie te krijgen… En je krijgt er heel veel waardering voor terug.

Als Auxilia-vrijwilliger timmer je niet alleen aan de weg. Je maakt deel uit van een dynamische groep gelijkgezinde vrijwilligers. Iedereen werkt daarin volgens de eigen capaciteiten en interesses.

De kandidaat-vrijwilliger doorloopt een korte aannemingsprocedure: een intakegesprek door de regio-coördinator, en het overlopen en ondertekenen van een overeenkomst.

De vrijwilliger is verzekerd en ontvangt een verplaatsingsvergoeding. Een vrijwilligersvergoeding is niet voorzien.

Jaarlijks organiseert Auxilia een drietal bijeenkomsten. Dan is er gelegenheid om ervaringen uit te wisselen. Regelmatig wordt dan ook een deskundige uitgenodigd om ons blikveld te verscherpen en te verruimen. Daarnaast is er de kans om bijkomende vormingsmomenten te volgen.

Hier vind je alle noodzakelijke documenten die je wegwijs maken in onze werking.

Contactformulier vrijwilligers

Meest recente berichten

In de praktijk leer je meer dan in de klas

Uit het verslag van een student-stagiair bij Auxilia:

De andere kijk  op mensen met een andere afkomst neem ik zeker mee als leerkracht. Ik ben er mij nu meer bewust van wat deze kinderen thuis meemaken  en hoe dit voelt voor de ouders.

Daarnaast het blijvend positief benaderen van een leerling met leermoeilijkheden neem ik mee. Ik heb gemerkt dat dit heel belangrijk is voor hun zelfbeeld. Ik kan zeggen waarop ze nog moeten oefenen, maar ook wat al goed gaat. Ook leerde ik naar de talenten van elk kind te blijven kijken en deze in te zetten in de leercontext. We kregen dit mee via ons vak zorg, maar nu maakte ik echt van dichtbij mee wat voor een invloed dit heeft op een kind dat nog moet groeien.

Ten slotte neem ik de vertrouwensband mee naar het onderwijs. Ik vind het belangrijk dat ik die kan creëren met elk kind uit mijn klas. Ik geloof erin dat dit hun leerproces bevordert.