Vrijwilligers

Vrijwilligers

Je wil iemand helpen. Je wil een positieve bijdrage leveren aan onze maatschappij. Onderwijs is dé stapsteen om mensen een beter toekomstperspectief te geven. Als Auxilia-vrijwilliger kan je hiervoor werkelijk iets doen: je helpt iemand om iets te leren, het huiswerk te maken, een vak beter onder de knie te krijgen… En je krijgt er heel veel waardering voor terug.

Als Auxilia-vrijwilliger timmer je niet alleen aan de weg. Je maakt deel uit van een dynamische groep gelijkgezinde vrijwilligers. Iedereen werkt daarin volgens de eigen capaciteiten en interesses.

De kandidaat-vrijwilliger doorloopt een korte aannemingsprocedure: een intakegesprek door de regio-coördinator, en het overlopen en ondertekenen van een overeenkomst.

De vrijwilliger is verzekerd en ontvangt een verplaatsingsvergoeding. Een vrijwilligersvergoeding is niet voorzien.

Jaarlijks organiseert Auxilia een drietal bijeenkomsten. Dan is er gelegenheid om ervaringen uit te wisselen. Regelmatig wordt dan ook een deskundige uitgenodigd om ons blikveld te verscherpen en te verruimen. Daarnaast is er de kans om bijkomende vormingsmomenten te volgen.

Hier vind je alle noodzakelijke documenten die je wegwijs maken in onze werking.

Contactformulier vrijwilligers

Meest recente berichten

Armoede is chaos

Armoede heeft gevolgen op zeer veel vlakken: gezondheid, huisvesting, scholing, levenskracht, initiatief, sociale contacten, cultuurbeleving… Kortom, je hele leven wordt erdoor gedomineerd.

Auxilia tracht mensen met beperkte kansen, en daar hoort armoede zeker bij, te ondersteunen bij hun schooltaken. Onze vrijwilligers willen dat ouders en kinderen gemotiveerd zijn om te studeren, bij te leren, geholpen te worden. Maar wanneer keert dit proces om? Hoe ver kan je gaan in de vraag naar motivatie? Wat kan je eisen van mensen voor wie het leven vaak chaos is? Wat betekent het voor het leren van kinderen en jongeren als ze de gevolgen van die chaos in hun ziel meedragen?

Ja, we kunnen betrokkenheid van de ouders vragen, maar niet eisen. We kunnen hun ondersteunen om de interesse aan te wakkeren, maar indien dit niet lukt toch volhouden in de overtuiging dat de leerling er beter van wordt en in de hoop dat we de betrokkenheid een beetje kunnen aanwakkeren.

Elke aanvraag zorgvuldig wikken en wegen, en met in ons achterhoofd “we geven niet op” is veel meer mogelijk dan we vermoeden.