Leerlingen

Leerlingen

Je hebt nood aan extra hulp voor het maken van je huiswerk of voor een bepaald vak. Of je bent vader of moeder, zorgcoördinator, leerkracht, opvoeder… en één van je kinderen, leerlingen of cliënten heeft extra leerondersteuning nodig, maar je kunt nergens terecht? Auxilia helpt je graag op weg.

Na een aanvraag is er altijd een intakegesprek. Of er daarna een vrijwilliger kan worden ingeschakeld, hangt af van drie factoren:

  • gaat het hier om een vorm van beperkte kansen?
  • zijn de belangrijkste betrokkenen, zeker de leerling en de ouders, gemotiveerd?
  • zijn er geen andere mogelijkheden?

De huiswerkbegeleiding of bijlessen gebeuren bij de leerling thuis, een rustige plek is dus aangewezen. Als dat nodig is, zoeken we naar andere locaties, bijvoorbeeld op school of in de bibliotheek.

Wat kost dat? Bij de start van de huiswerkbegeleiding is er een dossierkost van 12 euro per jaar. Daarnaast vergoed je de vrijwilliger voor zijn verplaatsingen. We proberen die kosten zo beperkt mogelijk te houden.

Hieronder een link naar concrete voorbeelden en het aanmeldingsformulier voor huiswerkbegeleiding.

Meest recente berichten

Rekenen kan ook leuk en speels

De Auxilia-vrijiwilliger krijgt regelmatig te maken met rekenhuiswerk. Rekenen is namelijk een basisvaardigheid waarbij zowel het rekeninzicht als de taalvaardigheid van kinderen een grote rol spelen.

In het rekenproces doorlopen kinderen een aantal cruciale, opeenvolgende stappen die goed geautomatiseerd moeten worden. Werken aan het inzicht heeft – naast herhaalde instructie – heel veel automatiserig en oefening nodig.

Rekenen is daarenboven leren denken/redeneren, en om te denken heb je taal nodig.

Een voorbeeld:

Om de kamer te behangen heb ik 3 stroken papier per muur nodig. De vier muren hebben een gelijke oppervlakte. Uit 1 rol behangpapier kan ik 4 stroken papier knippen. Hoeveel rollen behang moet ik kopen?

Dit soort denkwerk vraagt heel wat van kinderen. Anderstalige leerlingen botsen daarbij nog op een extra taaldrempel.

Vaak zie je dat kinderen bij dit soort vraagstukjes zonder te redeneren en op goed geluk overgaan naar het noteren van een paar cijfers met wat bewerkingstekens ertussen. Ze hebben niet geleerd om zich deze situatie concreet voor te stellen.

Praten over situaties, deze vatten, en verwoorden wat er precies gebeurt, is bij rekenen dus broodnodig.

Ook vinden kinderen de schoolse oefeningen soms saai en weinig motiverend.

Daarom maakte het Auxilia-team van Wim Peters, Lut Bylois, Josée Machiels, Mia Dehaes en Wie Neyens een speels “pretpakket”, een hulpmiddel om met eenvoudige materialen speels én talig aan de slag te gaan. Het werd toegelicht op de regio-bijeenkomst van 12 oktober 2019, en iedere vrijiwlliger kreeg een pakket mee.