Leerlingen

Leerlingen

Je hebt nood aan extra hulp voor het maken van je huiswerk of voor een bepaald vak. Of je bent vader of moeder, zorgcoördinator, leerkracht, opvoeder… en één van je kinderen, leerlingen of cliënten heeft extra leerondersteuning nodig, maar je kunt nergens terecht? Auxilia helpt je graag op weg.

Na een aanvraag is er altijd een intakegesprek. Of er daarna een vrijwilliger kan worden ingeschakeld, hangt af van drie factoren:

  • gaat het hier om een vorm van beperkte kansen?
  • zijn de belangrijkste betrokkenen, zeker de leerling en de ouders, gemotiveerd?
  • zijn er geen andere mogelijkheden?

De huiswerkbegeleiding of bijlessen gebeuren bij de leerling thuis, een rustige plek is dus aangewezen. Als dat nodig is, zoeken we naar andere locaties, bijvoorbeeld op school of in de bibliotheek.

Wat kost dat? Bij de start van de huiswerkbegeleiding is er een dossierkost van 12 euro per jaar. Daarnaast vergoed je de vrijwilliger voor zijn verplaatsingen. We proberen die kosten zo beperkt mogelijk te houden.

Hieronder een link naar concrete voorbeelden en het aanmeldingsformulier voor huiswerkbegeleiding.

Meest recente berichten

Armoede is chaos

Armoede heeft gevolgen op zeer veel vlakken: gezondheid, huisvesting, scholing, levenskracht, initiatief, sociale contacten, cultuurbeleving… Kortom, je hele leven wordt erdoor gedomineerd.

Auxilia tracht mensen met beperkte kansen, en daar hoort armoede zeker bij, te ondersteunen bij hun schooltaken. Onze vrijwilligers willen dat ouders en kinderen gemotiveerd zijn om te studeren, bij te leren, geholpen te worden. Maar wanneer keert dit proces om? Hoe ver kan je gaan in de vraag naar motivatie? Wat kan je eisen van mensen voor wie het leven vaak chaos is? Wat betekent het voor het leren van kinderen en jongeren als ze de gevolgen van die chaos in hun ziel meedragen?

Ja, we kunnen betrokkenheid van de ouders vragen, maar niet eisen. We kunnen hun ondersteunen om de interesse aan te wakkeren, maar indien dit niet lukt toch volhouden in de overtuiging dat de leerling er beter van wordt en in de hoop dat we de betrokkenheid een beetje kunnen aanwakkeren.

Elke aanvraag zorgvuldig wikken en wegen, en met in ons achterhoofd “we geven niet op” is veel meer mogelijk dan we vermoeden.