Werkwijze

Werkwijze

De Auxilia-werkwijze is zeer eenvoudig en laagdrempelig.

We bekijken elke aanvraag tijdens een intakegesprek tussen de aanvrager (school, CLB, hulpverlening, enz…) de ouders en de leerling en zoeken samen naar een oplossing. Als de aanvraag positief wordt beoordeeld, krijgen de vrijwilligers een naamloze beschrijving van de situatie van de leerling. Zij kunnen dan op basis hiervan beslissen of ze interesse hebben in deze aanvraag. Dan brengt de regio-assistent samen met de kandidaat-vrijwilliger een bezoek aan de aanvrager. Tijdens dit bezoek worden de afspraken gemaakt. Een goed contact met de school is essentieel voor het succes van de huiswerkbegeleiding.

Aanmeldingsformulier leerlingen

Meest recente berichten

Laptop noodzakelijk in secundair onderwijs

Dank zij de Paolastichting en Rotaract Hasselt kocht Auxilia Limburg een 10-tal laptops om uit te lenen aan onze leerlingen. Getuigt een vrijwilliger: “Die laptop was onmisbaar. Middelbare scholen communiceren en rapporteren steeds digitaal via Smartschool. Maar naast de communicatie was die laptop ook nodig om presentaties te maken, taken voor te bereiden en om controleoefeningen te maken. Bovendien een bron voor info en vertaalmachine. Voordien moesten ze zich behelpen met hun reeds gedateerde smartphone. En dan kreeg ik berichten doorgestuurd die ik nauwelijks kon lezen. Een grote stap vooruit”.  

En een andere vrijwilliger: “De laptop laat mij als vrijwilliger/begeleider toe de leerstof makkelijk te structureren en te verwerken (bv. met uitbreidingsoefeningen of -uitleg) en de leerlingen kunnen met behulp van de laptop thuis oefeningen maken. Zolang het gezin in kwestie niet over de financiële middelen beschikt om er zelf een aan te schaffen, is deze laptop een welkom hulpmiddel. De kennis van het Nederlands is in een half jaar tijd heel goed vooruitgegaan. Mijn verwachting is dat ze na volgend schooljaar (2018 – 2019) vloeiend Nederlands kennen, zowel gesproken als geschreven.”

Auxilia zet dit project verder, en breidt het uit.