Wie zijn we?

Wie zijn we?

Auxilia is een onafhankelijke organisatie van vrijwilligers die mensen met beperkte kansen helpt bij hun studies. Dat kan zijn door te helpen met schooltaken. Het kan ook door vakspecifieke bijles te geven. Doorheen de jaren evolueerden we naar een organisatie die actief is op haast alle vlakken waar we het bestaande onderwijs kunnen aanvullen, maar altijd in functie van mensen met beperkte kansen.

We staan klaar voor kinderen, jongeren en volwassenen die extra leerhulp zoeken en die te maken hebben met kansarmoede. We willen de onderwijskansen van onze leerlingen verhogen door extra ondersteuning, individuele begeleiding en persoonlijke aandacht te geven.

In Limburg werken we momenteel met meer dan dan 300 vrijwilligers (in heel Vlaanderen zijn het er bijna 1 000). We begeleiden in Limburg ongeveer 450 leerlingen en dit aantal neemt steeds toe.

Auxilia filmpje

Meest recente berichten

Het is de week van de geletterdheid.

Nee, het is de eeuw van de geletterdheid. Geletterdheid is veel meer dan technisch kunnen lezen en schrijven. Het betekent dat je kan omgaan met taal, met cijfers, en dat je gebruik kan maken van ICT. Om goed te kunnen functioneren in onze samenleving moet je geletterd zijn.

In Vlaanderen zou ongeveer 1 op 7 laaggeletterd zijn. Wie laaggeletterd is, heeft meer kans om in de werkloosheid te belanden en afhankelijk te worden van een sociale uitkering. Meer zelfs, laaggeletterden krijgen het in ons 21ste-eeuwse samenleving steeds lastiger om zelfstandig te functioneren en participeren. Steeds meer bedrijven,  overheidsdiensten én scholen maken voor steeds meer maatschappelijke taken gebruik van geschreven informatie en digitale kanalen, en rekenen dus steeds meer op de ‘geletterde zelfredzaamheid’ van burgers, werknemers en ouders. Laaggeletterden hebben het moeilijk om de waarde, de waarheid en de betrouwbaarheid van informatie die circuleert via de media in te schatten. Zij lopen meer kans om bedot, misleid of verkeerd geïnformeerd te worden.

Het probleem beperkt zich niet tot volwassenen. Het PISA-onderzoek toont aan dat het aandeel van de 15-jarigen dat in Vlaanderen onder de basislat voor geletterdheid presteert tijdens de afgelopen 10 jaar is opgelopen tot 19%. En van vooruitgang is geen sprake, integendeel.