Sinds midden maart is de face-to-face leerhulp van onze vrijwilligers opgeschort. Het is echter hartverwarmend te merken welke initiatieven de vrijwilligers ondertussen nemen om hun leerling op afstand te ondersteunen. Die kunnen variëren van een aanmoedigend telefoontje met de vraag hoe het gaat tot sessies in Skype, Facetime of Whatsapp waarbij moeilijkheden besproken worden. Sommige vrijwilligers spreken af met hun leerling om printscreens of foto’s te sturen van de gemaakte oefeningen. Daarop geven ze dan feedback. Anderen laten hun leerling lezen, lezen zelf een verhaal voor of laten vertellen over het TV-programma dat de leerling gezien heeft. Ook op die manier leren anderstaligen Nederlands.
Niet alles verloopt echter van een leien dakje. Soms zijn er misverstanden te wijten aan een verkeerd begrepen boodschap, het ontbreken van wifi of internet door financiële problemen, of het missen van een laptop of een tablet. Zo wou vrijwilliger Nicole haar leerlingen elke dag op een vast uur contacteren. Ze stuurde een berichtje naar haar leerlingen met het uur waarop ze haar konden telefoneren. Geen antwoord. Ze nam dan maar zelf contact met haar leerlingen. Bleek dat ze de boodschap niet goed hadden begrepen. Ondertussen is dit opgelost en spreekt zij haar leerlingen elke dag. Zo geeft ze de leerling de kans om Nederlands te oefenen. Of kan een andere leerling haar een probleem met de oefeningen Frans voorleggen.
Enige soepelheid en creativiteit om de juist aanpak te vinden is dus wel nodig. Onze vrijwilligers tonen daarbij elke dag opnieuw hoe gedreven ze zijn.