Meisjesspeelgoed betonneert meisjes in hun verzorgende rol? Niets van aan!

Het is weer sinterklaas, met het jaarlijks terugkerende gejammer van genderdeskundigen en feministen over de schadelijke rol van meisjesspeelgoed en leesboekjes voor de latere studie- en beroepskeuze van onze meisjes: het zou hen voorprogrammeren om “harde” studierichtingen en -beroepen (wetenschappen) links te laten liggen.
Sinds ik bij Auxilia jonge nieuwkomers leer kennen en begeleid (zowel jongens als meisjes) begin ik meer en meer te twijfelen aan deze stelling: de Afghaanse en Syrische meisjes kiezen steevast voor de harde richtingen, houden van wiskunde en wetenschappen. Maar ze lopen er ook erg vrouwelijk bij: gelakte nagels, perfect geëpileerde wenkbrauwen, smaakvolle maquillage, en verzorgd sluikhaar. En ik ken dito jongens die met enthousiasme kiezen voor verzorger of verpleger. Noch Afghanistan, noch Syrië  zijn echt bekend om hun vrouw-vriendelijkheid.
Van een collega vernam ik dat in Zuid-Amerika en Azië (ook niet echt een vrouw-vriendelijk continenten) ICT erg populair is bij meisjes.
Moraal van het verhaal: er is niets mis met meisjes- en jongensspeelgoed.