Documenten

Documenten

Als je vrijwillige lesgever wil worden bij Auxilia kan je onderstaande overeenkomst al eens nalezen.

  1. Overeenkomst van vrijwillige lesgever
  2. Documenten bij overeenkomsten Auxilia vzw – vrijwilliger

Ben je al vrijwilliger bij Auxilia? Hier vind je alle noodzakelijke documenten om wegwijs te geraken in onze werking.

  1. Statuten
  2. Huishoudelijk reglement bij de statuten
  3. Conformiteit
  4. Benoemingen, mandaten en volmachten van de Raad van Bestuur
  5. Taken van de Raad van Bestuur
  6. Organigram
  7. Bijvoegsel bij overeenkomst voor de vrijwillige lesgever
  8. Huishoudelijk reglement voor de vrijwillige lesgever
  9. Huishoudelijk reglement voor de vrijwillige medewerker
  10. Huishoudelijk reglement voor de vrijwillige regioassistent
  11. Huishoudelijk reglement voor de vrijwillige regiocoördinator
  12. Mededeling aan de vrijwillige lesgever
  13. Kaart en gebiedsomschrijving van de regio’s
    A. Antwerpen-centrum
    B. Antwerpen-noord
    C. Brugge
    D. Diksmuide
    E. Gent
    F. Hageland
    G. Ieper/Roeselare
    H. Kortrijk
    I. Leuven
    J. Lier
    K. Limburg
    L. Mechelen
    M. Turnhout
    N. Waasland
  14. Vraag voor uitnodiging op de algemene vergadering
  15. Volmacht voor de algemene vergadering
  16. Formulier voor vervoersonkosten

Voor je lessen heb je misschien iets aan onderstaand overzicht van online lesmateriaal:

  1. Lijst met online lesmateriaal

Meest recente berichten

Ouders en mentor/rolmodel: voorwaarde voor schoolsucces van leerlingen met migratieachtergrond

Leerlingen van wie de ouders elders geboren zijn, en die thuis de schooltaal niet spreken, hebben gemiddeld slechtere schoolresultaten. Dit is niet alleen in Vlaanderen zo: we zien het in alle OESO-landen.

En wie met zijn beide voeten in de onderwijs-klei staat weet ook hoe dit komt: kinderen van minderheden gaan vaak naar concentratiescholen, waar de lat doorgaans minder hoog ligt (zowel cognitief als qua ambitieniveau), en de thuisomgeving is vaak te weinig stimulerend. En daarbij is “taal” zelfs niet de belangrijkste factor: ik ken kinderen van Syrische vluchtelingen, voor wie het Nederlands de derde of vierde taal is, en die het toch heel goed doen op school. Belangrijkse factoren zijn daarentegen: is er thuis een “leeromgeving”, wordt het kind aangemoedigd door zijn ouders om ambitieus te zijn, om alles uit de kast te halen, of moet de school het maar allemaal doen?

Meer dan twintig jaar gelijke kansenbeleid, en grote mobilisatie van middelen, en inzet van leerkrachten hebben het tij niet kunnen keren, in Vlaanderen niet, in de andere OESO-landen niet. Nog steeds verlaten vooral jongeren met een migratieachtergrond de school zonder einddiploma.

Soms loopt het anders: wanneer het kind of de jongere het geluk heeft opgetild te worden door een mentor, een rolmodel: een leerkracht die “iets ziet” in de leerling, een vrijwilliger die met veel geduld de jongere op het juiste spoor zet en houdt. Of ouders die op de juiste wijze ambitie voor en geloof in hun kind hebben, en weten dat de school niet alles kan.

Ik word meer en meer pessimistisch om te geloven dat structuurveranderingen in het onderwijs veel kunnen veranderen aan deze minder goede prestaties van leerlingen met een migratieachtergrond, maar blijf geloven in de druppels op een hete plaat van vrijwilligers zoals deze van Auxilia, of van gedreven ouders en leerkrachten.